Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Talouselämä: Tiemaksuista hyötyy niin autoilija kuin ympäristö

Julkaistu alun perin Talouselämä-lehden verkkosivuilla.

Hallitusohjelmaan saatiin kirjaus paikannukseen perustuvien tienkäyttömaksujen selvittämisestä. Selvityksistä on toki vielä matkaa toteuttamiseen, mutta maksut etenevät kuitenkin yhden askeleen.

Paikannukseen perustuvissa maksuissa on useita etuja verrattuna nykyisin autoilijoilta perittäviin veroihin. Parasta on, että maksut voidaan kohdentaa älykkäämmin.

Maksut olisivat suurimpia ruuhka-aikaan suurten kaupunkien keskustoissa ja vilkkaimmilla sisääntuloväylillä. Vastaavasti hiljaisina aikoina ja syrjäseuduilla maksut olisivat alhaisia tai niitä ei perittäisi ollenkaan.

Toisin sanoen autoilusta joutuisi maksamaan eniten siellä ja silloin, kun siitä on eniten haittaa ja houkuttelevia vaihtoehtoja on tarjolla. Vastaavasti kun haitat ovat vähäiset – vaikka myöhään illalla Kainuun syrjäkylillä – ja realistiset vaihtoehdot olemattomia, pääsisi vähemmällä.

Vihreät on esittänyt, että maksuilla korvattaisiin auton omistamisesta perittävä ajoneuvovero kokonaan ja polttoaineveroja osittain. Näin osalla autoilijoista maksurasite nousisi, mutta vastineeksi saisi sujuvamman liikenteen ja vähemmän ruuhkia.

Osa autoilijoista taas joutuisi maksamaan autoilusta selvästi nykyistä vähemmän. Vaikka autoilun maksurasite päätettäisiin pitää yhteensä nykyisen suuruisena, saataisiin sillä suurempia ympäristöhyötyjä ja reilumpi järjestelmä.

Maksuilla olisi myös muita etuja. Autoihin sijoitettavan päätelaitteen kautta voisi tarjota autoilijan elämää helpottavia palveluita reittiopastuksesta liikennetietoihin ja automaattisesta onnettomuushälytyksestä käytön mukaan joustaviin vakuutuksiin. Lisäpalveluilla voitaisiin rahoittaa osa laitteiden hankinnan kustannuksista.

Maksuun liittyvissä teknisissä ratkaisuissa ja palveluissa on myös valtava vientipotentiaali. Suomella on maailmanluokan osaamista, ja jos olemme maksujen käyttöönotossa kärkijoukoissa, voimme kaapata paalupaikan alan markkinoista.

Eniten huolta on kannettu paikannukseen perustuvien maksujen vaikutuksesta yksityisyydensuojaan – ja aiheesta. Typerimmillään maksut on mahdollista toteuttaa orwellilaisella tavalla, joka mahdollistaa kansan kyttäämisen ja urkkimisen.

Vihreät ei hyväksy – saatikka kannata – mitään maksumallia, joka loukkaa kansalaisten yksityisyydensuojaa. Onneksi paikannukseen perustuvat maksut on mahdollista toteuttaa yksityisyydensuojaa vaarantamatta.

Perusperiaate on kerätä käyttäjiltä niin vähän tietoja kuin mahdollista, hävittää ne heti kun niitä ei tarvita ja valvoa tarkkaan tietojen käyttöä. Tarkemmin eri maksumallien etuja ja haittoja on tarkasteltu Vihreiden tietoyhteiskuntatyöryhmän raportissa, joka on luettavissa puolueen sivuilta. Yksinkertaisimmillaan järjestelmään tallennettaisiin autosta vain maksutietoja – X km maksuluokassa Y – ei sijainti-, aika- tai reittitietoja.

Paikannukseen perustuvilla maksuilla on selviä hyötyjä sekä autoilijalle, ympäristölle että kansantaloudelle. Siksi selvityksistä päästään toivottavasti pian toteutukseen.

Oras Tynkkynen

kansanedustaja, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen, Vihreiden liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtaja

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *