Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Keskisuomalainen: Vastine Kalevi Tynkkyselle

Isäni Kalevi Tynkkynen ryöpytti mielipidepalstalla (KSML 11.9.) hallituksen päätöstä korottaa ympäristöveroja. Hän väittää, että verouudistuksen takia dieselauton käyttäjä joutuu harkitsemaan vaihtamista bensa-autoon. Tämä ei pidä paikkaansa.

Hallitus korotti dieselin veroa noin 4,5 senttiä ja bensan veroa 4 senttiä litralta. Koska dieselautot kuitenkin kuluttavat keskimäärin vastaavia bensa-autoja vähemmän, säästää dieselautoilija uudistuksen jälkeen päinvastoin entistä enemmän suhteessa bensalla ajavaan.

Oletetaan, että bensa-auto kuluttaa kahdeksan litraa ja vastaava dieselauto kuusi litraa polttoainetta satasella. Tässä tapauksessa dieselautoilija säästää verouudistuksen ansiosta viisi senttiä jokaista sataa kilometriä kohti bensalla ajavaan kollegaansa verrattuna.

Polttoaineiden valmisteveroilla pyritään vaikuttamaan kulutukseen. Ympäristön näkökulmasta ei ole mitään syytä kannustaa ajelemaan paljon, oli alla sitten diesel- tai bensa-auto.

Koska dieselautot kuitenkin tuottavat vähemmän ilmastopäästöjä, kannattaa verotuksella kannustaa valitsemaan dieselautoja. Tämän oikea paikka on ajoneuvo- ja autoverotuksessa. Hallitus aikookin antaa vielä lähiaikoina esityksen ajoneuvoveron porrastamisesta päästötason mukaan.

Isäni tulkitsee verouudistuksen sorsivan joukkoliikennettä, sillä bussit käyttävät dieseliä. Joukkoliikenteessä kuitenkin polttoainetta kuluu lähtökohtaisesti matkustajaa kohti vähemmän kuin henkilöautossa. Yksityisautoilussa kustannukset nousevat siis enemmän kuin joukkoliikenteessä. Tämä tuskin kannustaa siirtymään busseista autoihin.

Isäni väittää myös, että vihreiden mielestä ympäristöverot kohdistuisivat kaikkiin tasaisesti. Eivät kohdistu – eikä pidäkään kohdistua.

Ympäristöverojen ideana on, että paljon kuluttava maksaa paljon, vähän kuluttava vähän. On vain reilua, että runsaasti ympäristöä kuormittava ihminen myös joutuu siitä maksamaan. Näin toteutetaan yleisesti hyväksyttyä saastuttaja maksaa -periaatetta.

Ympäristön kannalta olisi aika nurinkurinen ajatus, että vain rikkaiden päästöihin saisi puuttua. Hiilidioksidi lämmittää ilmastoa yhtä paljon riippumatta siitä, tupruaako se rikkaan, keskituloisen vai köyhän ihmisen auton pakoputkesta.

On ilahduttavaa, että isäni hyväksyy ajatuksen, jonka mukaan saastuttamista pitääkin verottaa. Siksi on aika eriskummallista, että hän toistuvasti hyökkää hallitusta vastaan silloin, kun se toimii juuri niin.

Oras Tynkkynen
kansanedustaja (vihr.)
Tampere

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *