Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Älykkään liikenteen uutiset 1/2008: Mieluummin älyä kuin uusia moottoriteitä

Tiemaksut, joukkoliikenteen etuudet, kevyen liikenteen navigointisovellukset ja joukkoliikenteen kilpailukykyä parantavat älykkäät palvelut ovat hallituksen ilmastopoliittisen asiantuntijan, Oras Tynkkysen (vihr), mielestä hyviä keinoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen.

Älykkään liikenteen uutisten haastattelussa Tynkkynen esittää viisi liikennettä koskevaa keinoa hillitä ilmastonmuutosta:
”Liikennetarpeen vähentäminen kehittämällä yhdyskuntarakennetta siten, että liikenteen kysyntä vähenee, joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen osuuden kasvattaminen, kulkuvälineiden käytön tehostaminen, kulkuneuvojen energiatehokkuuden parantaminen ja vaihtoehtoiset energiaratkaisut.”

Tynkkynen uskoo, että liikenteen älykkäillä ratkaisuilla voidaan tukea ilmastonmuutoksen hillitsemistä.
”Käyttöön perustuvilla tiemaksuilla voidaan hyödyntää älykkään liikenteen ratkaisuja parhaiten. Myös ajoneuvoveron voisi korvata tiemaksuilla”, hän sanoo.

”Myös joukkoliikenteen kilpailukyvyn parantamisessa telematiikasta on hyötyä. Esimerkiksi liikennevaloetuudet nopeuttavat matkoja ja tehostavat kaluston käyttöä.” ja Oras Tynkkynen jatkaa: ”Telematiikalla on mahdollista parantaa kevyttä liikennettä. Navigoinnin ulottaminen kävelyyn ja pyöräilyyn luo runsaasti uusia mahdollisuuksia ja parantaa kevyen liikenteen kilpailukykyä.”

“Yhdyskuntarakenteen muuttaminen on hidasta, mutta tietysti kaikki toimenpiteet ovat liian hitaita siitä näkökulmasta, että päästöjen vähentäminen olisi pitänyt aloittaa jo 20 vuotta sitten. Autojen käyttöä voidaan tehostaa esimerkiksi lisäämällä henkilöautojen yhteiskäyttöä.”

Biopolttoaineiden merkitystä ei Tynkkysen mielestä pitäisi ylikorostaa.
”On kiusallista, että suomalaisessa keskustelussa korostetaan liian voimakkaasti biopolttoaineiden osuutta ilmastonmuutoksen hillitsemisessä, vaikka neljä muuta keinoa ovat tehokkaampia.”

Oras Tynkkynen johti puolueensa, Vihreän liiton, liikennepoliittisen ohjelman laatimista. Ohjelman mukaan uusia moottoriteitä ei pitäisi rakentaa. Liikenneinvestoinneissa pitäisi painottaa nykyisten teiden turvallisuuden ja sujuvuuden parantamista.

”Ei ole järkeä siinä, että samalla kun pitäisi vähentää hiilidioksidipäästöjä investoidaan kuitenkin hankkeisiin, joista näitä päästöjä syntyy lisää. Ensimmäinen tehtävä olisi lopettaa ongelmaa pahentavat toimet. Mutta ymmärrän, että näin suureen linjanmuutokseen ei vielä olla valmiita. Liikennepolitiikka on perustunut ja perustuu edelleen paljolti uusien teiden rakentamiseen.”

”Tietoisuus kyllä kypsyy, kunhan ihmiset alkavat ottaa huomioon Suomen velvoitteet ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. EU antaa jäsenmaille ehdotuksensa päästötavoitteiksi tammikuussa.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *