Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Aamulehti: Biopolttoaineet ovat vain osaratkaisu

Sauli Ruohonen on kahdessa kirjoituksessaan AL:ssä (6. & 9.7.) hyökännyt vihreää ilmastopolitiikkaa vastaan. Ensin kannattaisi kuitenkin tutustua siihen, mitä kritisoi.

Ruohonen väittää, että arvostellessaan ympäristö- ja sosiaalisia haittoja aiheuttavia liikenteen biopolttoaineita Vihreät olisi “perääntymässä alkuperäisestä opistaan”.

Vihreät on kuitenkin alusta asti korostanut, että biopolttoaineet voivat parhaimmillaankin olla vain osaratkaisu liikenteen päästöihin. Merkittävämpiä ja kestävämpiä ratkaisuja ovat liikennetarpeen vähentäminen, joukko- ja kevyen liikenteen edistäminen sekä autojen energiatehokkuuden parantaminen.

Olemme jatkuvasti korostaneet myös sitä, että biopolttoaineille pitää asettaa tiukat kestävyyskriteerit – selvästi tiukemmat kuin mitä EU:n komissio on esittänyt. Vain näin voidaan estää se, että kestämättömillä biopolttoaineilla aiheutetaan enemmän ongelmia toisaalla.

Lisäksi olemme vaatineet, että biopolttoaineiden lisäämiseen tulee liittää välitarkastelu. Siinä tulee arvioida, onko erillinen tavoite uusiutuvalle energialle liikenteessä mahdollista saavuttaa kestävästi. Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta on ottanut hyvin samanlaisia kantoja.

Ruohonen väittää Vihreiden vastustavan vesivoimaa. Tämäkään ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi ilmasto- ja energiapoliittisesta ohjelmastamme käy hyvin ilmi, että päinvastoin kannatamme vesivoiman käytön lisäämistä.

Nykyisiä vesivoimaloita modernisoimalla voidaan saada kohtuullisen paljon lisää tehoa edullisesti ja ilman minkäänlaisia ympäristöhaittoja. Sen sijaan Vihreät ei kannata luonnontilaisten vesistöjen tärvelemistä uusilla voimalahankkeilla.

Ruohosen mielestä uusista altaista ei olisi “pienintäkään haittaa”. Hänen kanssaan eri mieltä on mm. korkein hallinto-oikeus, joka päätöksessään Vuotoksesta toteaa: “hankkeen vaikutuksia — oli pidettävä — huomattavina ja laajalle ulottuvina vahingollisina muutoksina ympäristön luonnonsuhteissa ja vesiluonnossa”.

Ruohonen hyökkää vielä tuulivoimaakin vastaan. Todetaan vain lyhyesti, että tuulivoimalla voisi teollisuuden omien arvioiden mukaan tuottaa Suomessa kymmenisen prosenttia sähköstä vuonna 2020.

Tuotanto olisi kotimaista ja päästötöntä, ja se työllistäisi merkittävän määrän suomalaisia. Ei olekaan ihme, että Energiateollisuus ry:n teettämän kyselyn mukaan peräti 92 % suomalaisista kannattaa tuulivoimaa.

Oras Tynkkynen
valtioneuvoston ilmastopoliittinen asiantuntija
kansanedustaja (vihr)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *