Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreät esittelivät ajatushautomonsa tuottaman ruuhkamaksumallin pääkaupunkiseudulle: Ruuhkamaksulla autoilijalle seutulippu

Vihreiden ajatushautomo julkisti tänään oman ruuhkamaksumallin, jonka perusideana on se, että autoilijalle tarjotaan houkutinta vaihtaa julkisiin liikennevälineisiin. Mallin avulla voidaan kerätä noin 60-80 miljoonaa euroa vuosittain, mikä mahdollistaa ruuhkien vähenemisen lisäksi joukkoliikenteen ja liityntäpysäköinnin kehittämisen. Ruuhkamaksujen avulla voidaan houkutella autoilijoita joukkoliikenteen käyttäjiksi ja parantaa joukkoliikenteen palvelutasoa.

Julkistustilaisuudessa Vihreiden kansanedustajat Oras Tynkkynen ja Anni Sinnemäki esittelivät ensimmäistä konkreettista ruuhkamaksumallia.

– Malli on keskustelunavaus ja haaste muille puoluelle esitellä omat ratkaisunsa, totesi mallin esitellyt Vihreiden liikennepoliittisen työryhmän puheenjohtaja Oras Tynkkynen.

Vihreät näkevät ruuhkamaksut välttämättöminä paitsi ilmastopäästöjen vähentämisen takia myös siksi, että Tiehallinto ennakoi pääkaupunkiseudun ruuhkien pahenevan jo lähivuosina. Taustalla vaikuttavat asukasluvun ja työpaikkojen määrän kasvu sekä asutuksen hajautuminen.

– Liikenteen suunta on käännettävä ruuhkista joukkoliikenteeseen. Vihreiden ajatushautomon tuottaman mallin voi ottaa käyttöön pikaisellekin aikataululla. Haluamme tarjota autoilijalle mahdollisuuden siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi, Sinnemäki sanoi.

Erilaisia tienkäyttömaksuja käytetään tällä hetkellä kaikissa EU-maissa Suomea ja Baltiaa lukuunottamatta. Maksut kohdistuvat yleensä raskaaseen liikenteeseen, mutta monissa maissa myös henkilöautoilta peritään maksuja.

Vihreiden ajatushautomon esittämä ruuhkamaksu eroaa tavanomaisesta ruuhkamaksusta perustavasti. Tavallisesti ruuhkamaksu on vastikkeeton veroluontoinen maksu autoilijalle. Vihreiden ajatushautomon ruuhkamaksua voi nimittää kaupunkiliikennemaksuksi tai autoilijan seutulipuksi.

Autoilija saa maksun vastikkeeksi oikeuden käyttää joukkoliikennettä. Kaikille muodostuu valintatilanne, liikkuuko maksun maksettuaan joukkoliikenteellä vai omalla autolla.

– Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla tehdään parhaillaan Helsingin seudun ruuhkamaksuselvitystä. Mielestäni kaupunkiliikennemaksu kannattaa tarkastella siinä yhteydessä yhtenä
vakavasti otettavana vaihtoehtona, Sinnemäki kehotti.

Ruuhkamaksumallin esittely verkossa:
www.vihreat.fi/ruuhkamaksu

Lisätiedot:

Kansanedustaja
Oras Tynkkynen

Kansanedustaja
Anni Sinnemäki

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *