Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Tuomisia Oxfordista 2: Miten vahvistaa tulevaisuuspolitiikkaa?

Julkaistu Sitran blogissa.

Päätöksentekoa riivaavaan lyhytnäköisyyteen on olemassa ratkaisuja. Mahdollisia työkaluja esitteli Oxfordin yliopiston seminaarissa professori Simon Caney.

Tietämättömyydestä johtuvaa lyhytnäköisyyttä voi ratkoa lisäämällä tulevaisuustietoa. Tulevaisuudentutkimuksen rahoitusta voisi lisätä ja velvoittaa arvioimaan päätösten vaikutukset myös pitkällä aikavälillä.

Maiden edistystä voisi arvioida perinteisten mittarien lisäksi pitkän aikavälin vaikutusindeksillä (englanniksi long-term impact index). Hankkeiden vaikutukset voisi vaatia ilmoittamaan niiden koko elinkaarelta – esimerkiksi hiilivoimalan päästöt voimalan käyttöajalta. Taloustieteissä pitäisi punnita tarkkaan, miten tulevaisuuden vaikutuksia arvotetaan diskonttauksella.

Tulevien sukupolvien oikeudet on tavalla tai toisella kirjattu perustuslakeihin useissa maissa, mm. Belgiassa, Norjassa, Saksassa, Unkarissa ja Virossa. Painokas kirjaus voisi ohjata päätöksentekoa ainakin epäsuorasti vahvistamaan tulevien sukupolvien asemaa.

Tulevaisuusnäkökulmaa voisi vahvistaa neuvoa antavilla asiantuntijaelimillä. Mallia voi ottaa vaikkapa Saksan liittovaltiota globaaliasioissa opastavasta WBGU:sta.

Joissakin maissa on päädytty nimeämään erillinen tulevaisuusvaltuutettu (englanniksi ombudsman tai commissioner). World Future Council ajaa YK:lle tulevien sukupolvien erityisedustajaa.

Jos poliitikot ovat taipuvaisia laiminlyömään tulevaisuutta, pitäisikö osa päätöksenteosta siirtää politiikan ulkopuolisille tahoille? Useimmissa länsimaissa poliitikot ovat asettaneet rahapolitiikalle yleiset tavoitteet, mutta käytännön toteutuksesta vastaavat itsenäiset keskuspankit.

Caneyn työkalupakki ei vielä tähänkään tyhjenny. Yksi ehdotus olisi pidentää vaalikausia, jotta iso osa poliitikkojen ajasta ei menisi uudelleen valintaa pedatessa. Nuorten osuutta päättäjistä voitaisiin taas pyrkiä lisäämään esimerkiksi nuorisokiintiöiden avulla.

Lisäksi voisi harkita tulevaisuuspolitiikan osoittamista siihen omistautuneille päättäjille hallituksissa ja parlamenteissa. Suomen eduskunnan tulevaisuusvaliokunta on kerännyt maailmanlaajuistakin huomiota. Ruotsin uusi hallitus puolestaan nimitti tulevaisuusministerin.

Radikaalimpiakin ajatuksia on esitetty. Tübingenin yliopiston professori Jörg Tremmel puhui Oxfordissa sen puolesta, että demokratioissa vakiintuneesta vallan kolmijaosta pitäisi siirtyä nelijakoon. Siinä lainsäädäntö-, toimeenpano- ja tuomiovallan ohella neljäntenä pilarina olisi tulevien sukupolvien oikeuksien turvaaminen.

Neljännen vallan pilarin voi toteuttaa eri tavoin, mm. riippumattomalla tulevaisuusvaltuutetulla. Ratkaisevaa on, että tällä on valtaa – ainakin esittää lakeja.

Tapoja vahvistaa tulevaisuusnäkökulmaa päätöksenteossa on siis lukuisia. Mitä Suomen kannattaisi tehdä? Sitä tarkastelen blogin kolmannessa osassa (julkaistaan ti 18.11.).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *