Tynkkynen ryhmäpuheessa: Hallituksella selvä tahto tienkäyttömaksujen käyttöönotolle

Ilmastohaaste on viimeistään tehnyt selväksi, että liikennepolitiikkaan tarvitaan täyskäännös. Päästöjen jatkuvan kasvattamisen sijaan ne pitää painaa ripeästi laskuun. Yksi tehokkaaksi todettu keino vähentää päästöjä ovat ruuhka- ja käyttömaksut.

– Suomi on Baltian maiden ohella ainoa Manner-Euroopan maa, jossa ei ole käytössä minkäänlaisia tienkäyttömaksuja. Pian toivottavasti on. Selonteossa ilmaistaan hallituksen selvä tahto luoda valmiudet maksujen käyttöönotolle. Tarvittavat selvitykset tehdään vuoden kuluessa, päätökset toivottavasti pian sen jälkeen, kansanedustaja Oras Tynkkynen totesi liikennepoliittiseen selonteon lähetekeskustelussa Vihreiden ryhmäpuheenvuorossa 1.4.

Vihreät kannattavat lämpimästi ruuhkamaksujen pikaista käyttöönottoa. Niistä hyötyy ilmasto, mutta niistä hyötyvät myös autoilijat ruuhkien vähenemisenä ja sujuvampana liikenteenä.

– Ruuhkamaksujen vastustajille minä sanon: jos maksut eivät kelpaa, esittäkää parempi keino vähentää liikenteen päästöjä yhtä paljon. Politiikassa ei voi loputtomiin sanoa kaikille ratkaisuille ei; välillä pitää rohjeta sanoa myös kyllä.

Suomella on johtavana ICT-maana ensiluokkaiset edellytykset nousta älykkään liikenteen edelläkävijäksi. Yksi älykkään liikenteen kiinnostavimpia lupauksia ovat satelliittipaikannukseen perustuvat tienkäyttömaksut, jotka voidaan kohdentaa tarkkaan paikan ja ajan mukaan.

Raideliikenteelle historiallisen suuri osuus

Historiallista liikennepoliittisessa selonteossa on poikkeuksellisen mittava satsaus raideliikenteeseen. Tiettävästi ensimmäistä kertaa Suomen historiassa ratahankkeisiin investoidaan enemmän kuin tiehankkeisiin. Valitettavasti radanpidon perusrahoituksessa on edelleen tarjolla vain niukkuutta.

– Ratojen kunnossapitoon on jäämässä noin 70 miljoonan euron vuotuinen vaje. Tämä on korjattava, Tynkkynen vaati.

Kaupat sinne, missä ihmisetkin ovat

Liikennepolitiikkaa pitää harjoittaa käsi kädessä alue- ja yhdyskuntasuunnittelun kanssa. On mietittävä pikaisesti keinoja vahvistaa yhdyskuntasuunnittelun ohjausta.

– Yksi keino on suunnata kauppoja voimakkaammin sinne, minne ne kuuluvat: lähelle ihmisiä. Vihreiden mielestä kaupan suuryksikköjä tulisi voida rakentaa yhdyskuntarakenteen ulkopuolelle vain ympäristöministeriön erityisluvalla. Autoilua lisääviltä peltomarketeilta pitäisi myös periä korotettua kiinteistöveroa, Tynkkynen esitti.

Puhe kokonaisuudessaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *