Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Sali tyhjäksi ja veret korviin (Voima 7/2002)

Voima 7/2002

Sali tyhjäksi ja veret korviin

Virtalähteen ensiesiintyminen oli nautinnollista seurattavaa. Skinheadin näköinen äänisuunnittelun opiskelija väänteli analogilaitteittensa nupeista rutinaa, joka karkotti enemmistön yleisöstä. Esitys päättyi laitteiden hajoamiseen ja pahoinpitelemiseen. Artisti on eräässä haastattelussa todennut: ”Keikoilla yritän ainakin tyhjentää salin, mutta myös vihamieliset kommentit ovat tervetulleita.” Ehkä siksi hän oli suorastaan vihainen, kun menin kiittämään häntä hienosta keikasta.

CD-R:nä julkaistu debyyttialbumi on vähitellen kehittyvää melua ja raastoa. Biiseissä on luonnetta ja ideaa, mutta niihin toivoisi enemmän sävyjä: metelikin saa lisää tehoa, jos sen petikumppanina on hiljaisuus. 18-minuuttinen noise-ralli Työväen vappumarssi yhdistää teollista hälyä tinnituspiipitykseen. Levyn nimikappale on estotonta irrottelua, joka melkein tirskauttaa veret korviin.

Virtalähde: Virka- ja väkivalta. pHinnMilk.****

Lipposen groove

Accun tämänkesäiselle Koneisto-keikalle pääseminen oli kutakuinkin yhtä helppoa kuin tokiolaiseen metroon ahtautuminen, joten esitys jäi näkemättä. Saliin jollain ilveellä itsensä ujuttanut onnekas ystäväni totesi keikan jälkeen, ettei mikään Paavo Lipposta sämpläävä bändi voi olla huono.

Mooses puuttuu esikoisalbumilta, mutta paljon muuta löytyy kyllä: downtempoa, groovea, breakbeatiä, poppia, psytrancea ja jopa rockia. Monet kappaleet ovat viimeisen päälle mietittyjä ja toimivia kokonaisuuksia – vaikuttaahan yhtyeessä Anssi Kelan Nummelan osatuottaja Risto Eskolin. Suoranainen helmi on tunnelmallinen avausraita Fredator. Loppua kohti puhti kuitenkin hiipuu, ja levyä tuntuu vaivaavan hienoinen runsaudenpula.

Accu: Accu. Exogenic Breaks Records.***

Musiikillista varjoteatteria

Levy-yhtiön tiedotteen mukaan Jan Anderzenin ympärille ryhmittyneillä Kemiallisilla Ystävillä on käytössään rajattomasti pullotettua keijun kusta. Tämä kuuluu musiikista, joka on kuin varjoteatteria: heijastumia maailmasta, johon emme näe.

Yhtye soittaa sekalaisin, enimmäkseen akustisin instrumentein musiikkia, jota voi luonnehtia psykedeliseksi avant-folkiksi. Pahimmillaan lopputulos on autistista renkutusta, parhaimmillaan hypnoottista transsimusiikkia. Levy sopii kuunneltavaksi alasti lootusasennossa ruokomatolla vuoren laella, mutta sitä voi kokeilla myös illan hämärtyessä omalla sängyllä maaten. Valitettavasti biisien lyhyys heikentää niiden tehoa: kappale vaihtuu juuri, kun aurat alkavat välkkyä silmissä.

Kemialliset Ystävät: Kellari Juniversumi. Fonal Records.****

Tampereelta Osnabrückiin

Toiminto eli rastapäinen Joonas Toivonen edustaa kotimaisen IDM-aallon tuoreinta antia. Pikkiriikkiselle kolmetuumaiselle CD:lle ahdettu Live at home on mukavaa koneellista kuuntelumusiikkia, josta puuttuvat tosin tamperelaisartistin kiintoisimmat äänipolut ja katkokepitys. Hyvää, mutta Toiminto pystyy parempaankin.

CD:n on julkaissut saksalainen mikrolevy-yhtiö Retinascan, joka on todellinen 2000-luvun verkottuneen ajan vesa. Virtuaalilevylafka levittää yksitellen CD-R-levyille poltettua marginaalimusiikkia maailmalle osnabrückiläisen Burkhard Kerlinin makuuhuoneesta. Mikä olisikaan sopivampi kanava Toiminnon kaltaiselle kaupallista menestystä halveksivalle tulevaisuuden lupaukselle.

Toiminto: Live at home. Retinascan.***

Hyville tavoille hyvästi

Juuri kun feministit ovat toipumassa Kehäketun ja Setä Koposen legendaarisesta pläjäyksestä Tuu lusii mun punkkaan, rykäisee Monsp Records ulos Memmy Possen EP:n Aina Vanteilla. Imatran Voiman Fresh O Lexin niukat mutta toimivat taustat ovat saaneet seurakseen lyriikkaa, joka ravistelee poliittisesti korrekteja kuulijoita kuin hajusuola.

Biisien sileästi virtaavat riimit pyörivät Miami-henkisesti naisissa, rahassa, autoissa ja päihteissä. Possen oma toteamus on enemmän kuin osuva: ”Täs seuras sanotaan hyville tavoille hyvästi.” EP:n nimi viittaa avausraitaan Periaatteen mies, jossa Memmyn ikuiset teinipojat vonkaavat naisilta pesää ilman kumia. Aids-tukikeskuksen työntekijät nukkuvat kappaleen kuultuaan huonosti.

Memmy Posse: Aina Vanteilla. Monsp Records.***