Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Vihreä blogi: Maaseutumaisen asumisen etuja kaupungissa

Porin SuomiAreenan pääaiheita tänä vuonna ovat ympäristö ja asuminen. Tapahtumassa julkaistun kyselyn tulokset paljastavat kiinnostavia tietoja suomalaisten asumistoiveista.

Moni suomalainen muuttaa kaupunkeihin työn, opiskelujen tai palveluiden perässä. Iso osa kansasta arvostaakin tekijöitä, jotka toteutuvat yleensä helpoimmin kaupunkimaisessa asumisessa.

Kaksi viidestä nostaa yhdeksi tärkeimmistä asumisen perusteista palveluiden läheisyyden, vajaa kolmannes hyvät joukkoliikenneyhteydet. Runsaalla kymmenyksellä kärkeen yltää läheisyys työpaikan tai harrastusten kanssa.

Toisaalta moni suomalainen painottaa asioita, jotka liittyvät useimmin pientaloihin. Vajaalla kolmanneksella kärjessä kiikkuu oma piha, vajaalla neljänneksellä tilava asunto. Asuinalueen turvallisuuskin taitaa keskimäärin olla parempaa maalla.

Parhaiten kansalaisten toiveet toteutuvat omakotitalossa kaupungin keskustassa. Ymmärrettävistä syistä tällainen asuminen on mahdollista vain ani harvoille.

Voisiko suomalaisten toiveisiin hyvästä asumisesta sitten vastata paremmin myös kaupungeissa? Mallia voi katsoa Hollannista.

Ystäväni asui Amsterdamin keskustan kupeessa. Parin kerroksen korkuiset talot kulkivat kiinteänä nauhana koko korttelin ympäri.

Rauhalliselle ja vehreälle sisäpihalle saattoi päästää lapset tai lemmikin vapaasti touhuamaan. Siellä saattoi myös torkkua riippukeinussa tai kuopsuttaa puutarhaa. Toisaalta keskeisen sijainnin ansiosta päivittäiset palvelut ja ratikkapysäkki olivat kivenheiton päässä.

Siis maaseutumaisemman asumisen hyviä puolia keskellä suurkaupunkia.

Mikä estää tekemästä samaa meillä Suomessa? Ennen kaikkea luutuneet asenteet.

Meillä suunnitellaan edelleen kaupunkeja valitettavan paljon kuin jumala olisi heitellyt kartalle noppia: rakennukset sijoitellaan omille tonteilleen kauas toisistaan. Häkellyttävä osa kaupunkien pinta-alasta hukataan myös makuupaikoiksi autoille.

Tiiviin yhdyskuntarakenteen ei tarvitse olla ahdasta ja ankeaa. Amsterdamissa valtaosa taloista on itse asiassa matalampia kuin suomalaisissa kaupungeissa. Korkeiden betonikerrostalojen sijaan tiivis rakentaminen voi olla vaikkapa puusta rakennettuja kytkettyjä pientaloja.

Kyselyssä kaikkein tärkeimmäksi tekijäksi suomalaiset nostavat alhaiset asumiskulut. Sitäkin voidaan edistää fiksulla ja tiiviillä kaupunkirakenteella.

Täydennysrakentaminen olemassa olevan yhdyskuntarakenteen sisään tulee yhteiskunnalle olennaisesti halvemmaksi kuin infrastruktuurin rakentaminen tyhjästä uudelle asuinalueelle kaukana palveluista. Pitäisikö tämän näkyä myös siinä, miten kunnat perivät rakentamisesta kuluja?

Asumisen hintaa nostavat keinotekoisesti ylimitoitetut vaatimukset autopaikoista. Pysäköintipaikkoja on pakko kaavoittaa myös sinne, missä iso osa asukkaista pärjää ilman. Kustannukset tästä lystistä jaetaan kaikkien asukkaiden – myös autottomien – kesken. Autopaikkanormeja höllentämällä voidaan osaltaan laskea asumisen hintaa kaupungeissa.

Oras Tynkkynen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *