Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Tuomisia Oxfordista 3: Kuinka sujuu Suomelta tulevaisuuspolitiikka?

Julkaistu Sitran blogissa.

Syitä päätöksenteon lyhytnäköisyyteen ja keinoja vahvistaa tulevaisuuspolitiikkaa on lukuisia. Mitä Suomi voisi tehdä, jotta päätöksissä pidettäisiin paremmin tulevien sukupolvien puolia?

Kansainvälisessä vertailussa Suomi pärjää jo varsin hyvin – paremmin kuin tiedostammekaan. Voi jopa väittää, että monilla perusteilla maamme tulevaisuuspolitiikka keikkuu maailman kärjessä.

Suomessa on vahvaa tulevaisuusosaamista. Ennakointia harjoitetaan niin valtioneuvoston kansliassa, Sitrassa kuin esimerkiksi maakuntaliitoissa, tulevaisuudentutkimusta mm. Turun yliopiston tulevaisuudentutkimuskeskuksessa.

Hallitus laatii kerran vaalikaudessa tulevaisuusselonteon, joka luotaa keskeisiä pitkän aikavälin näkymiä. Yhteiskunnallinen keskustelu selonteon ympärillä lisää tietoisuutta tulevaisuuden haasteista.

Suomen perustuslaissa ei puhuta suoraan tulevista sukupolvista. Pykälässä 20 viitataan kuitenkin yhteen keskeiseen lohkoon, ympäristön varjelemiseen jälkeemme tuleville: ”Vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille.”

Päätöksenteon tukena on asiantuntemusta mm. VTT:n ja Suomen ympäristökeskuksen kaltaisissa sektoritutkimuslaitoksissa. Sain olla valmistelemassa riippumattomista asiantuntijoista koostuvaa ilmastopaneelia, ja talouspolitiikassa vastaavanlaista roolia harjoittaa talouspolitiikan arviointineuvosto.

Nuoret ovat menestyneet politiikassa kansainvälisessä vertailussa melko hyvin. Kokemukseni Suomen nuorimpana kansanedustajana viittaavat siihen, että iäkkäämmät poliitikot kohtelevat nuoria työtovereitaan asiallisesti.

Maailman mitassa harvinaislaatuinen ratkaisu on eduskunnan tulevaisuusvaliokunta. Se kokoaa kansanedustajia yli puoluerajojen pohtimaan tulevaisuushaasteita ja hakemaan niihin ratkaisuja. Valiokunta toimii eräänlaisena eduskunnan ajatuspajana.

Pohja on siis jo varsin hyvä. Suomessakin tulevaisuussuuntautuneisuutta voi edelleen vahvistaa monin tavoin. Mainitsen kolme esimerkkiä:

  1. Ensinnäkin seuraavan kerran perustuslakia uudistettaessa on paikallaan kirjata lain tasolle tulevien sukupolvien oikeudet. Mallia voi ottaa vertailukelpoisista maista, jotka ovat näin jo tehneet.
  2. Toiseksi seuraavan hallituksen kannattaa sujauttaa jonkun ministerin salkkuun tulevaisuusnäkökulma Ruotsin tapaan. Tulevaisuusministerin vastuulla voivat olla ennakointi ja tulevaisuusselonteko. Ministerin tehtävä voisi olla myös muistuttaa tulevaisuusnäkökulmasta kaikessa päätöksenteossa – samalla tapaa kuin vaikka työministeri vahtii työllisyyttä ja kulttuuriministeri kulttuuria.
  3. Kolmanneksi Suomen kannattaa Unkarin ja Israelin tapaan nimittää riippumaton tulevaisuusvaltuutettu. Mallia voi hakea lapsiasia- ja tasa-arvovaltuutetuista. Tulevaisuusvaltuutetulle tulisi antaa myös mahdollisuus tehdä aloitteita lainsäädännöstä.

Suomi on vaivihkaa kivunnut joissakin suhteissa tulevaisuuspolitiikan kansainväliseen kärkeen. Uusilla työkaluilla voimme varmistaa asemamme tiennäyttäjänä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *